Tuesday, September 6, 2011

Puasa terakhir di Germany.

6 September 2011 (minggu ke 24)

Kelmarin 5 Sept 2011 hari ke 6 saya dan abang berpuasa di Germany. Sahur pun dah habis lambat iaitu 4.53 pagi & berbuka jam 8.07 malam. Memang sudah semakin awal berbanding mula berpuasa dulu (1 Ramadhan) iaitu sahur habis pada jam 3.42 pagi dan berbuka pada pukul 9.19 malam. Begitu cepat peredaran masanya. Alhamdulillah diberi kesihatan dan kekuatan di mana saya ni memang agak lemah & culaih (malas) bab2 puasa ni, tapi oleh kerana tahun ni saya dapat berpuasa penuh pada bulan Ramadhan jadi semangat utk menghabiskan puasa sunnat syawal kali ini agak tinggi.

Dari awal pagi lagi saya dah berangan2 nak makan nasi tomato, kari sayur2an, ayam masak merah & acar timun. Tetapi agak malas nak keluar dari rumah mencari bahan2 mentah. Tup2 abang balik beli salmon fillet 4 ketul. Saya memang tak boleh nak komen apa2 coz saya yang meminta abang utk belikan saya salmon sekali dalam seminggu. Nak beli selalu pun mahal juga, jadi sekali seminggu tu agak sesuai utk melayan selera disamping menjaga budget. Memandangkan kami sudah tiada peti ais di rumah jadi terpaksa ler tukar menu. Tapi disebabkan kedegilan utk makan nasi tomato sangat menebal, maka inilah menu buka puasa terakhir kami kelmarin. Ngam gak...Ikut suker je..Ikan salmon tu saya perap je dengan garam, lada hitam (tumbuk kasar), bawang putih & perahan lemon. Emmm memang menyelerakan kami sekeluarga...



Nasi tomato, kari sayur, acar timun, sambal kentang & fillet salmon grill...

Sebenarnya saya lebih suka ikan salmon asli camni tapi abang tak jumpa kat kedai dekat rumah, so beli fillet je....Tp Norwegian salmon ni mmg tidak akan mengecewakan. Lembut, manis & berlemak...Pastu tak payah masak lama, senang kerja...


Related Posts with Thumbnails